dinsdag 25 november 2008

Het hoge woord is eruit.....

De tandenfee , paashaas, de kerstman en OOK de Sint .......bestaan niet....

Wat voel ik me een op zijn kinds gezegd liegebeest. Ja en ook JIJ diegeen die dit leest, OOK JIJ bent zo'n liegebeest!
De oudste vroeg me al meerdere malen deze week...of de goedheilig man al heel lang geleden is dood gegaan, dit had hij namelijk gehoord....
Ik kwam er nog onderuit om er een mooi verhaaltje van te maken...Maar vandaag...20 november 2008, vlak voor de allerleukste dagen van het jaar MOEST ik het vertellen...

Onder het koken zei hij nogmaals dat sint allang dood is..en dat hij niet bestaat Ik was geschokt, dat kan toch niet dat niet bestaat???? Jawel mama, jij koopt de kadootjes, is dat waar mama?
Is dat waar?
Ik kon er niet meer tegen...kon mezelf niet meer bedwingen....en heb mijn armen om heen heen geslaan en gezegd...dat klopt... sint bestaat niet.....
Maar hoe kan dat mam? Wie zijn die pieten dan altijd die op het raam kloppen met pakjesavond? Uhm... ik, of opa of oma, of de buurman....

Hij kijkt bedroefd...en vindt dit duidelijk niet leuk..
De tandenfee bestaat allang niet mam, dat wist ik al, ik heb nl een keer stiekum zonder dat jij het wist mijn tandje onder mijn kussen gelegd en ik had er geen geld voor! Dus DAT wist ik allang..

MAM...nu krijg ik die Wii spelcomputer niet want die kun jij niet betalen!!!!

Jammer, ik had hem dit verhaal na 5 december willen vertellen. Het liep anders...

Hoe ging IK daar eigenlijk mee om vroeger??? Oh...ja...ik weet het alweer...Ik geloofde al jaaaaaren niet meer...maar hield gewoon vol tot mijn 12e omdat ik bang was dat de kado's anders kleiner en minder werden...

Ach....geweldige tijd....denk er met weemoed aan terug en nog geniet ik nu van en wil ik ook af en toe nog geloven..vandaar nog maar 1 keer een klein leugentje ..., de Sint op tv...is toch wel een beetje de ECHTE.... Alleen HIJ geeft de kadootjes niet, dat doet mama.

Hij slaat zijn armen om me heen...jij bent een beetje gek...bedankt mama.



Het sinterklaasfeest is een traditie die is omgeven door veel speculaties en onzekerheden. Zo is onduidelijk of Sinterklaas als persoon überhaupt wel bestaan heeft. Daarnaast is het sinterklaasfeest is niet altijd gevierd, zoals dat in Nederland vandaag de dag gebeurt. Het feest heeft in de loop der eeuwen veel veranderingen doorgemaakt. Wat begint als verschillende vieringen rondom de heilige Sint-Nicolaas in de middeleeuwen, verandert in de loop der eeuwen tot een viering met een geseculariseerde Sinterklaas en zijn knecht. Als heilige is hij in zijn beginjaren populair in bijna heel Europa, maar als kindervriend leeft hij vandaag de dag alleen nog maar voort in Nederland.Tot halverwege de negentiende eeuw opereert de Sint zelfstandig, daarna krijgt hij gezelschap van een knecht. Na de Tweede Wereldoorlog worden dit er meer.





2 opmerkingen:

  1. Moi Nancy, hier een berichtje van Ivo: ik heb ook zo'n blogpagina net als jij: http://ivoseigenpagina.blogspot.com van Ivo ga maar eens kijken maar op het moment ben ik met de pagina bezig, nog even geduld nog. Van Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Ivo! Wat leuk zeg! Ik hou het in de gaten! Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen